دوره ها

انگشت ماشه‌ای (trigger finger)

انگشت ماشه‌ای یا تریگر فینگر عارضه‌ای است که به علت التهاب تاندون‌های خم کننده (فلکسور) انگشتان رخ داده و موجب ناتوانی در خم و راست کردن انگشت و همچنین درد و حساسیت انگشتان می‌شود.

این عارضه دردناک سبب می‌شود تا انگشتان هنگام خم شدن، قفل شده و فرد توانایی راست کردن انگشتان را نداشته باشد.

علت این بیماری، التهابی است که باعث گیر کردن تاندون خم کننده یا فلکسور انگشتان در حین عبور از غلاف تاندون کف دست می‌شود.

علائم این عارضه معمولاً در صبح‌ها تشدید شده و پس از بیدار شدن از خواب با گذشت زمان، انگشت آرام‌تر شده و راحت‌تر حرکت می‌کند.

انگشت ماشه‌ای در خانم‌ها نسبت به آقایان شیوع بیشتری دارد و اغلب در افراد با سن ۴۰ تا ۶۰ سال اتفاق می‌افتد.

تشخیص این بیماری نیز به وسیله معاینه فیزیکی توسط پزشک انجام می‌گیرد. گاهی ممکن است انگشت متورم شود و یک برآمدگی روی تاندون در کف دست وجود داشته باشد. همچنین ممکن است انگشت در حالت خم‌شده قفل شود و یا سفت و دردناک باشد.

مراحل بیماری

در مراحل اولیه بیمار ممکن است فقط دردی در محل اتصال انگشت به کف دست داشته باشد،در مراحل بعدی انگشت گیر می‌کند، به گونه‌ای که زمانی که بیمار می‌خواهد انگشتی را که خم کرده، راست کند، با یک گیر روبرو می‌شود. با کمی فشار گیر برطرف شده و انگشت هم صاف می‌شود. در مراحل پیشرفته‌تر انگشت ماشه‌ای، این گیر به راحتی رد نشده و بیمار باید از دست دیگرش کمک بگیرد تا با فشار انگشت را صاف کند. در حین صاف کردن انگشت نیز اغلب درد شدیدی برای بیمار ایجاد می‌شود. در مراحل کاملاً پیشرفته انگشت اصلاً صاف نمی‌شود.

علائم انگشت ماشه‌ای

🔹️احساس درد در پایین انگشت یا شست دست

🔹️وجود برآمدگی در اطراف انتهای انگشت و در نزدیکی کف دست

🔹️دردناک بودن خم و راست کردن انگشتان

🔹️قفل شدن انگشتان در هنگام خم شدن

🔹️التهاب و تورم انگشتان درگیر

🔹️شنیده شدن صدا از انگشتان هنگام خم و راست کردن آن‌ها

🔹️ناتوانی در راست کردن انگشتان ( به طوری که فرد باید از دست دیگر برای صاف کردن انگشتان استفاده کند )

دلایل و عوامل خطر

🔹️گرفتن چیزی مانند یک ابزار قوی با یک بست و دستگیره محکم به مدت طولانی

🔹️حرکات تکراری انگشتان (به همین دلیل است که این آسیب در کشاورزان‌، نوازندگان و سایر افرادی که انگشتان آن‌ها حرکت زیادی دارد شیوع بالاتری دارد)

🔹️روماتیسم مفصلی

🔹️نقرس

درمان انگشت ماشه‌ای

درمان این عارضه با توجه به شدت آن متفاوت بوده و با روشهای مختلفی انجام می‌گیرد.

بیمار باید به مدت حداقل دو هفته انجام فعالیت‌هایی که نیاز به گرفتن با انگشت یا چنگ زدن با انگشت دارند و یا هرگونه فعالیتی که سبب وارد شدن فشار به انگشتان می‌شود اجتناب کند.

قرار دادن کمپرس یخ بر روی انگشتان در دوره حاد بیماری (۷۲ ساعت اول شروع درد) می‌تواند التهاب ایجاد شده را تخفیف دهد، کمپرس گرم نیز به کاهش احساس درد و بهبود حرکات انگشتان کمک می‌کند.تجویز آتل برای قرار دادن انگشت در یک موقعیت خاص نیز یکی از روش‌هایی است که با استراحت دادن به تاندون ملتهب می‌توان به فرایند بهبودی انگشت ماشه‌ای کمک کند.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی در تسکین درد و التهاب ناشی از این آسیب می‌توانند کمک کننده باشند. تزریق داروهای استروئیدی در نزدیکی یا داخل پوشش تاندون ممکن است التهاب آن را کاهش داده و به تاندون اجازه دهد که دوباره آزادانه حرکت کند.

فیزیوتراپی یکی از مؤثرترین روش‌های درمان انگشت ماشه‌ای است، روش‌های درمانی نوین در فیزیوتراپی به بهبود التهاب تاندون کمک شایانی می‌کند:

🔹️لیزر پرتوان

🔹️تکارتراپی

🔹️طب سوزنی

🔹️تمرینات درمانی مخصوص

در مرحله بعد نیاز به تزریق کورتیکواستروئید درون غلاف تاندون جهت از بیت بردن التهاب می‌باشد. در صورتی که روش‌های غیرجراحی نتوانند کمکی به بهبود شرایط بیمار بکنند، جراحی در دستور کار قرار می‌گیرد. در روش جراحی غلاف تاندون حجیم شده بریده می‌شود تا حرکت تاندون در مسیر تسهیل شود.

بعد از جراحی، جهت اعاده دامنه حرکتی کامل و تقویت عضلات، باید فیزیوتراپی انجام داد.

sepidpt وب‌سایت
محمدعلی حیدردوست (فیزیوتراپیست و آکوپانکچریست)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید