دوره ها

پیچ‌خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا در حقیقت آسیب دیدگی نوارهای سخت بافتی یا همان رباط‌هایی است که استخوان‌های پا را احاطه کرده‌اند و آن‌ها را به پا متصل می‌کنند. این آسیب معمولاً زمانی رخ می‌دهد که مچ پا به طور اتفاقی پیچ بخورد یا به شکل نادرستی چرخانده شود. این کار می‌تواند رباط‌هایی را که استخوان مچ پا و مفاصل شما را به هم نزدیک می.کنند، کشیده یا پاره کند.

تمام رباط‌ها دامنه حرکتی و محدوده خاصی دارند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد که مفاصل را ثابت نگه دارند. وقتی رباط‌های اطراف مچ پا از این مرزها رد شوند، باعث پیچ خوردگی می‌شود. پیچ خوردگی مچ پا معمولاً آسیب دیدگی رباط‌های خارج مچ پا را نیز در بر دارند.

علت پیچ‌خوردگی مچ پا

پیچ‌خوردگی مچ پا اغلب در اثر افتادن، چرخش ناگهانی و یا ضربه‌ای که مفصل مچ را از موقعیت طبیعی‌اش خارج کند ایجاد می‌شود. پیچ‌خوردگی مچ پا معمولاً هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی، استفاده از کفش نامناسب، راه رفتن یا دویدن روی سطح ناهموار ایجاد می‌شود.

بعضی از مواقع پیچ‌خوردگی به این علت ایجاد می‌شود که مچ پای فرد از ابتدای تولد ضعیف بوده است. آسیب‌دیدگی‌های قبلی مچ یا پا نیز می‌توانند باعث تضعیف مچ شده و منجر به پیچ‌خوردگی مچ پا شوند.

پیچ‌خوردگی مچ پا می‌تواند در اثر موارد زیر ایجاد شود:

  • قرار دادن نادرست پا روی زمین هنگام دویدن، هنگام بالا یا پایین رفتن از پلکان و یا هنگام انجام امور ساده مانند خارج شدن از تخت خواب
  • قرار گرفتن پا در مکان‌های ناهموار مانند قدم گذاشتن در یک چاله.
  • قرار گرفتن پای یک بازیکن روی پای بازیکن دیگر هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی (یک مثال شایع در این مورد زمانی است که بازیکن بسکتبال هنگام انجام حرکت ریباند بالا رفته و روی پای بازیکن دیگر فرود بیاید. این کار می‌تواند باعث شود پای فردی که ریباند را انجام داده است به داخل چرخش کند.)
  • آسیب‌های اینورژن (در این نوع آسیب‌دیدگی مچ پا به سمت داخل چرخش می‌کند) و آسیب‌های اِوِرژن (مچ پا به سمت خارج گردش می‌کند و به نام پیچ‌خوردگی بالای مچ پا نیز شناخته می‌شود). آسیب‌دیدگی اینورژن شایع‌تر از آسیب‌دیدگی اورژن است.

درمان فیزیوتراپی

  • تکارتراپی جهت منظم کردن و رفع خشکی رباط آسیب دیده
  • لیزرپرتوان برای ترمیم آسیب بافتی و کاهش تورم
    طب سوزنی جهت از بین بردن درد تاندون‌های اطراف مچ
  • تمرین درمانی پیشرفته جهت مقاوم‌سازی مچ پا نسبت به پیچ خوردن دوباره و بازگشت به ورزش
sepidpt وب‌سایت
محمدعلی حیدردوست (فیزیوتراپیست و آکوپانکچریست)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید