دوره ها

درمان آرتروز گردن با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی آرتروز گردن

یکی از درمان‌های اصلی آرتروز گردن که می تواند نجات دهنده بیمار از درد و یا سایر درمان های تهاجمی و خطرناک باشد، فیزیوتراپی است. فواید بسیار زیاد فیزیوتراپی در کنار هزینه کم آن در مقایسه با سایر درمان ها، آن را در خط مقدم درمان آرتروز گردن قرار داده است. در بسیاری از موارد طراحی یک برنامه فیزیوتراپی شخصی سازی شده توسط یک فیزیوتراپ متخصص می تواند بیماران مبتلا به آرتروز گردن را در همان مراحل اولیه درمان کرده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

پیش از مطالعه این مطلب بهتر است با تفاوت میان رماتیسم و آرتروز آشنا شویم:

 

فواید فیزیوتراپی برای آرتروز گردن

فیزیوتراپیست برای رسیدن به اهداف زیر با شما کار می کند:

کاهش درد و علائم دیگر

فیزیوتراپیست به شما کمک می کند تا بفهمید که چگونه از فعالیت هایی که باعث ایجاد صدمه می شود اجتناب کرده یا آنها را تغییر دهید، بنابراین درمان می تواند شروع شود. ممکن است از انواع مختلف درمان ها و تکنیک ها برای کنترل و کاهش درد و علائم استفاده کند. ممکن است این موارد شامل تکنیک های عملی که برای شما انجام می شوند و به درمان دستی معروف اند، حرکات خاص گردن که به شما آموزش داده می شود تا خودتان انجام دهید و در صورت نیاز، استفاده از فناوری هایی مانند تحریک الکتریکی یا کشش، می شوند. فیزیوتراپیست ها هر بیمار را جداگانه بررسی می کنند تا دقیقا مشخص شود که چه رویکردی به کاهش درد آنها کمک می کند.

کند کردن پیشرفت آرتروز

آرتروز بیماری است که به مرور زمان پیشرفت می کند. کند کردن پیشروی آرتروز گردن مزیتی است که فزیوتراپیست می تواند به شما پیشنهاد بدهد. توصیه های ارگونامیک، یکی از روش هایی است که در آن فیزیوتراپیست می تواند به شما در درمان این مورد کمک کند. این توصیه ها معمولا موارد زیر را شامل می شود:

  • دقت بیشتر در مورد وضعیت سر و گردن
  • تنظیم صفحه رایانه برای کاهش کشیدگی گردن
  • خرید صندلی اداری ارگونامیک

اجتناب از جراحی

در اکثر موارد، فیزیوتراپ ممکن است برنامه درمانی شخصی را طراحی کند تا به تسکین درد گردن – حتی رادیکولوپاتی شدید ( دردی که از گردن به پاها و دست ها منتقل می گردد) – و اجتناب از جراحی کمک کند. در موارد نادر، در رادیکولوپاتی برای رفع علت درد، نیاز به جراحی می باشد.

بهبود حالت بدنی

اگر فیزیتراپیست تشخیص دهد که حالت نامناسب بدنی شما باعث گردن درد می شود، به شما آموزش می دهد که چگونه حالت بدنی خود را برای ارتقای درمان بهتر کنید.

بهبود تحرک

فیزیوتراپیست شما درمان ها و فعالیت های خاصی را برای شما انتخاب می کند تا به بازیابی حرکت طبیعی در مفاصل خشک شده کمک کند. که می تواند شامل حرکات انفعالی باشند که فیزیوتراپ آنها را برای شما انجام می دهد تا ستون فقرات را حرکت دهد یا ورزش ها و کشش های فعالی باشند که خود شما آنها را انجام می دهید. می توانید این حرکات را در خانه، محل کار و قبل از فعالیت های ورزشی انجام دهید تا به تسریع در بهبود و تسکین درد کمک کند.

بهبود انعطاف پذیری

فیزیوتراپیست این را که آیا هیچ عضله ای سفت شده است یا نه مشخص می کند و ورزش های کششی آرامی را به شما آموزش می دهد که در خانه انجام دهید و همچنین در هنگام جلسات درمانی، به انجام حرکات کششی خاص شما نظارت می کند.

بهبود قدرت بدنی

اگر فیزیوتراپیست هر گونه ماهیچه ضعیف یا آسیب دیده ای را تشخیص دهد، ورزش های اصلاحی را انتخاب و آموزش می دهد تا به آرامی قدرت و سرعت خود را بازیابید. در گردن درد، برای بازیابی قدرت و هماهنگی ماهیچه های اطراف گردن معمولا از ثبات یا تقویت هسته مرکزی بدن استفاده می شوند.

تقویت استقامت

بازیابی استقامت عضلات برای مبتلایان به درد گردن مهم است. فیزیوتراپ برنامه ورزشی را طراحی می کند تا به بازگرداندن استقامت شما، قبل از شروع درد، کمک کند.

آموزش برنامه خانگی

فیزیوتراپ ورزش های کششی، استقامتی و کاهنده درد را به شما آموزش می دهد تا در خانه انجام دهید. این ورزش های مخصوص نیازهای شما می باشند. اگر همانطور که توسط فیزیوتراپ تجویز شده است، آنها را انجام دهید، می توانید سرعت بهبودی خود را افزایش دهید.

بازگرداندن شما به فعالیت هایتان

فیزیوتراپ در مودر سطح فعالیت های صحبت می کند و از آنها برای تنظیم اهداف بازیابی فعالیت های کاری، ورزشی و زندگی عادی شما استفاده می کند. این برنامه درمانی به شما در رسیدن به اهداف خود به بی خطرترین، سریعترین و موثرترین راه ممکن کمک خواهد کرد. برای مشکلات ستون فقراتی مانند گردن درد، ممکن است فیزیوتراپ روش صحیح بلند کردن اجسام را آموزش دهد (که به آن مکانیک بدن گویند) و به محافظت از ستون فقرات در مقابل صدمات بیشتر کمک می کند.

همانطور که گردن درد شما بهتر می شود، باید حالات بدنی و عادات حرکتی جدید را حفظ کنید تا گردن شما سالم و بدون درد بماند.

فرآیند فیزیوتراپی آرتروز گردن

ارزیابی

اگر در دست ها و بازوها دردی با منشا گردن درد دارید، ممکن است پزشک شما را به فیزیوتراپی ارجاع بدهد. هنگام رزرو قرار اول، تعداد زیادی سوال بپرسید تا بتوانید متخصص فیزیوتراپی گردن درد مناسبی بیابید و به این طریق متوجه خواهید شد که از متخصص خود چه انتظاراتی باید داشته باشید.

اولین جلسه شما با فیزیوتراپیست ارزیابی اولیه ای خواهد بود که در آن متخصص فیزیوتراپی اطلاعاتی در مورد شما و ماهیت مشکل شما جمع آوری می کند. سپس آزمایشاتی را انجام می دهد که در طی آن معمولا موارد زیر سنجیده می شوند:

  • دامنه تحرک گردن(ROM)
  • قدرت بدنی. متخصص فیزیوتراپی احتمالا قدرت بدنی شما را بسنجد تا ماهیت این ضعف را مشخص کند.
  • حساسیت به لمس.لمس یعنی متخصص بدن شما را با دستان خود لمس کرده تا مشخص شود که آیا عضلات سفت یا دردناک هستند یا خیر. متخصص احتمالا روی ستون فقرات فشار بیاورد تا تحرک آن را بسنجد.
  • حالت بدنی.متخصص ممکن است حالت بدنی شما را نیز برای تشخیص اینکه می تواند باعث به وجود آمدن گردن درد بشود یا نه، بررسی می کند.
  • تحرک عملکردی.اگر گردن درد دارید، ممکن است متخصص کارهایی را از شما بخواهد که به خاطر گردن درد قادر به انجام آنها نیستید و همچنین احتمالا از شما بخواهد که کارهای خاصی را بکنید تا به نهایت تحرک عملکردی شما دست یابد.

بعد از اینکه فیزیوتراپ اطلاعات و معیارهای مورد نیاز در مورد شرایط شما را بدست آورد، به شما در ایجاد برنامه ای به منظور رفع گردن درد کمک می کند.

درمان

با درمان مناسب، گردن درد شما باید در عرض 4 تا 6 هفته رفع گردد. در موارد حاد، علائم ممکن است تا هشت هفته یا بیشتر باقی بمانند. اگر درد و علائم شما بعد از چند جلسه درمانی بهبود نیافت، احتمالا نیاز به مراجعه مجدد به پزشک خواهید داشت. درمان های تهاجمی تری مانند تزریق نخاعی ممکن است گزینه دیگر شما باشد. اگر آسیب گردنی که باعث گردن درد شده است شدید بود، احتمالا برای حذف درد، نیاز به جراحی گردن داشته باشید.

برخی از درمان های رایجی که توسط فیزیوتراپیست برای رفع گردن درد پیشنهاد می شود، شامل موارد زیر است ولی محدود به این موارد نیز نمی شوند.

ورزش

مطالعات زیادی بیان کرده اند که ورزش می تواند ابزار اصلی در درمان گردن درد باشد. به منظور بهبود ROM گردن شما  کمک به کاهش درد، متخصص فیزیوتراپی ممکن است ورزش های خاصی را برای شما تجویز کند. اگر در طی ارزیابی اولیه ضعفی مشاهده شد، ممکن است ورزش های استقامتی تجویز گردد.

انقباض

گاهی اوقات، انقباض گردنی ممکن است در مطب متخصص فیزیوتراپی، یا با توصیه متخصص ارتوپد یا جراح اعصاب انجام گردد تا به درمان آرتروز گردن کمک کند. انقباض برای جداکردن سطح مفاصل در گردن انجام می شود و در صورتی که آرتروز گردن داشته باشید، مفید خواهد بود. اگر برآمدگی یا فتق دیسک داشته باشید، انقباض ممکن است به ایجاد فضا برای اعصاب آزرده شده کمک کند و درد را کاهش درد.

اصلاح حالت بدنی

اگر فرض شود حالت نامناسب نشستن باعث ایجاد گردن درد شما شده است، فیزیوتراپیست ممکن است برای اصلاح آن با شما کار کند. احتمالا از یک رول پشتی مخصوص کمر برای کمک به بهبود وضعیت نشستن شما استفاده کنند.

حرکت مفاصل

ممکن است از تکنیک‌های حرکت مفاصل برای کمک به بهبود ROM گردن و کاهش درد گردن استفاده شود. تحرک و دستکاری گردن می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. اگرچه این خطرات نادر هستند، اما باید قبل از اقدام به تحرک ستون فقرات گردن با فیزیوتراپیست در میان گذاشته شوند.

ماساژ

اگر عضلات سفت و دردناک دلیل گردن درد شما در نظر گرفته شود، فیزیوتراپیست شما احتمالا از تکنیک های ماساژ برای کمک به کاهش تنش و درد در این عضلات استفاده کند.

روش های درمانی

گاهی روش های درمانی مانند آلتراسوند یا TENS برای کمک به درمان گردن درد استفاده می شوند. این درمان ها ممکن است موقتا حس خوبی بدهند، اما به یاد داشته باشید که شما باید در توانبخشی گردن خود فعال باشید و همچنین، ثابت شده است که TENS و آلتراسوند نقش درمانی کمی در گردن درد و درد پایین کمر دارند و بنابراین این درمان ها در صورت لزوم باید به ندرت استفاده شوند. حتما در مورد استفاده از این درمان ها با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

گرما درمانی و سرما درمانی

گرما و سرما درمان هایی هستند که ممکن است برای کمک به آرامش عضلات و کاهش التهاب نیز استفاده می شوند و بازهم، این درمان ها غیرفعال ممکن است احساس خوبی به شما بدهند، اما نباید جای ورزش فعال و اصلاح وضعیت بدنی را در درمان گردن درد شما بگیرند.

ورزش های آرتروز گردن

کشش گردن به طرفین

1. این کشش در صورتی که شانه خود را متمایل به پایین نگه دارید، بهترین نتیجه را دارد. برای کمک به اینکه این کار را به خاطر بسپارید، با شل کردن شانه‌هایتان شروع کنید و به آرامی ران‌ها یا صندلی‌تان را بگیرید.

2. سر خود را به سمت شانه خم کنید و 15 تا 30 ثانیه نگه دارید. اجازه دهید وزن سر عضلاتتان را بکشد.

     3.این حرکت را 2 تا 4 دفعه برای هر شانه انجام دهید.

جمع کردن چانه

1.روی زمین دراز بکشید و حوله ای لوله شده را زیر گردن خود قرار دهید. سر باید زمین با  زمین برخود داشته باشد.

2.به آرامی چانه خود را به سمت قفسه سینه بیاورید.

3.تا شش بشمارید و نگه درید، سپس ده ثانیه استراحت کنید.

4. این حرکت را 8 تا 12 دفعه تکرار کنید.

گردش گردنی فعال

1.روی یک صندلی سفت بنشینید یا صاف بایستید.

2. چانه خود را در سطح صاف نگه دارید، سر خود را به سمت راست بچرخانید و 15 تا 30 ثانیه نگه دارید.

3.سر خود را به سمت چپ بچرخانید و به مدت 15 تا 30 ثانیه نگه دارید.

4.این حرکت را برای هر سمت 2 تا 4 دفعه تکرار کنید.

فشار دادن تیغه های شانه به هم

1.در حالت ایستاده، تیغه های شانه را به هم فشار بدهید.

2.در هنگام انجام این کار شانه ها را بالا نکشید.

3.برای 6 ثانیه این حالت را نگه دارید.

4.این حرکت را 8 تا 12 دفعه تکرار کنید.

چرخاندن شانه

1.به آرامی بنشینید و پاها را به عرض شانه باز کنید. می توانید این ورزش را در حالت ایستاده نیز انجام دهید.

2.شانه های خود را به آرامی به سمت بالا، سپس عقب و بعد جلو در حرکتی دایره ای بچرخانید.

3.این حرکت را 2 تا 4 دفعه تکرار کنید.

بالا و پایین آوردن گردن

این حرکت کششی برای انعطاف پذیری و تحرک جلو و پشت گردن کاربرد دارد.

1.بایستید یا روی یک صندلی بنشینید.

2.به آرامی سر را به سمت جلو پایین بیاورید تا چانه قفسه سینه را لمس کند.

3.این حالت را به مدت 5 تا 10 ثانیه نگه دارید.

4.به حالت اولیه برگردید.

5.سر خود را به آرامی به سمت عقب متمایل کنید، این حالت را 5 تا 10 ثانیه نگه دارید.

این حرکت کششی را برای 5 دفعه در هر سمت تکرار کنید.

چرخش گردن

1.روی یک صندلی بنشینید یا با حالت درست بدنی بایستید.

2.به آرامی سر خود را به راست بچرخانید، چانه را صاف نگه دارید.

3.این حالت را 5 تا 10 ثانیه نگه دارید و سپس به مرکز (سر صاف در راستای بدن) برگردید.

4.به آرامی سر را به سمت چپ بچرخانید و به مدت 5 تا 10 ثانیه نگه دارید. سپس به مرکز برگردید.

5.این حرکت را 5 بار در هر سمت تکرار کنید.

وقتی آرتروز گردن دارید، فعالیت های زیر را انجام ندهید.

اگر گردن درد دارید، برخی فعالیت‌ها می‌توانند آن را بدتر کنند و تا زمانی که علائم فروکش نکنند، باید از انجام آنها خودداری کنید که شامل موارد زیر می شوند:

  • استفاده طولانی مدت از تبلت و تلفن همراه که منجر به وضعیت نامناسب بدنی و کشیدگی گردن می شود.
  • فعالیت هایی که باعث استرس شما می شوند و می تواند منجر به تنش در عضلات اطراف گردن و افزایش درد می شوند.
  • خواندن، تماشای تلویزیون، یا کار کردن در حالت خم به جلو یا وضعیت نامناسب بدنی برای مدت طولانی.
  • خوابیدن با بالش خیلی بالا یا پایین و یا در وضعیت نامناسبی که گردن را تحت فشار قرار می دهد.
  • خیره شدن به صفحه کامپیوتر یا رانندگی برای مدت طولانی.
  • شرکت در ورزش هایی که علائم را تشدید می کنند یا شامل حرکات سریع گردن می شوند (مانند راگبی، فوتبال، دو و میدانی، هاکی و کشتی). این کار می تواند باعث فشار یا آسیب به گردن و ستون فقرات شود.
  • وظایف کاری یا ورزش هایی که بیش از حد از بازوها و قسمت بالایی بدن شما استفاده می کنند یا به آنها فشار می آورند.

برای آرتروز گردن به چه فیزیوتراپیستی نیاز دارم؟

تمام فیزیوتراپیست ها با آموزش و تجربه برای درمان افرادی که گردن درد دارند آماده شده اند. ولی ممکن است بخواهید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • فیزیوتراپیستی که در درمان افراد مبتلا به مشکلات ارتوپدی یا اسکلتی عضلانی مجرب است.
  • فیزیوتراپیست متخصص بالینی دارای مدرک پزشکی یا دارای دوره رزیدنتی یا فلوشیپ فیزیوتراپی ارتوپدی. این متخصص فیزیوتراپی دانش، تجربه و مهارت های پیشرفته ای دارد که ممکن است در شرایط شما کاربردی باشد.
sepidpt وب‌سایت
محمدعلی حیدردوست (فیزیوتراپیست و آکوپانکچریست)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید